OV Coach op bezoek

Op 10 oktober 2024 hadden wij Chantal van OV-Coach op bezoek. Het was een grote, gezellige en leerzame bijeenkomst. Wij hingen aan Chantals lippen terwijl zij ons uitleg gaf over het openbaar vervoer (OV) en vertelde hoe de OV-Coach je kan helpen met zelfstandig reizen. Bovendien spraken wij over onze leuke en minder leuke ervaringen met reizen met het openbaar vervoer in Amsterdam.  

Wij leerden veel over het OV

Want, het openbaar vervoer, daar valt meer over te leren dan je misschien wel denkt!  Wist je bijvoorbeeld dat… 

  • Je een begeleiderskaart kan aanvragen, waarmee iemand gratis met jou mee kan reizen; 
  • Er aan de buitenkant van bussen en trams een knop zit voor mensen in een rolstoel? Als je die knop indrukt krijgt de chauffeur een seintje, zodat hij weet dat hij rustiger aan moet doen. 
  • Over knoppen gesproken: de chauffeur heeft zelf ook een knop waar hij op kan drukken in geval van nood. Denk bijvoorbeeld aan een onveilige situatie. Door de knop in te drukken komt de politie; 
  • De seniorenkorting voor het openbaar vervoer, alleen binnen Amsterdam geldt; 
  • De roltrap naar de metro op het Rokin de langste is van heel Nederland! 

Wij deelden onze positieve en minder positieve ervaringen met reizen met het OV in Amsterdam

Leuke OV-ervaringen waren bijvoorbeeld: 

  • Samen reizen en lekker bij kunnen kletsen, bijvoorbeeld met collega’s onderweg naar werk; 
  • Gewoon een tram pakken en kijken waar je uitkomt, en genieten van het uitzicht natuurlijk; 
  • Gratis kaartjes voor het OV krijgen als je aardig bent tegen de chauffeur! 

Helaas, werden er meer minder leuke, of zelfs vervelende, ervaringen gedeeld: 

  • Veel vervelende ervaringen hadden te maken met moeten opschieten. Bijvoorbeeld omdat chauffeurs vaak al wegrijden voordat je zit. Je je halte mist als je niet op tijd opstaat. Je moet namelijk ook nog uitchecken en dat is soms ook lastig. Als je niet alleen een LVB hebt maar bijvoorbeeld ook een lichamelijke beperking is het extra lastig. Het in- en uitchecken is bovendien extra moeilijk als er mensen bij de uitgangen staan, bijvoorbeeld wanneer het druk is. 
  • Er is ook verwarring over waar je het juiste OV kan pakken.  Als je ergens naar boven of beneden moet, is het vaak niet duidelijk genoeg aangegeven waar je heen moet. Dit geldt bij veel grote stations of metrostations, maar ook bij kleinere opstapplaatsen, zoals de halte Rietlandpark. Het in- en uitstappen bij bussen en trams wordt ook als iets verwarrends ervaren. Het is tegenwoordig namelijk de bedoeling dat hier verschillende deuren gebruikt voor worden. 
  • Chauffeurs hebben niet genoeg aandacht voor hun reizigers. Chauffeurs zijn soms niet aardig en hebben niet genoeg geduld. Zo zei een chauffeur: “Kunnen jullie niet wat sneller uitstappen?”, tegen twee leden van de Adviesraad LVB, terwijl één van hen in een rolstoel zit. Ook grijpen ze niet in wanneer er onprettige situaties ontstaan door overlast van andere reizigers. Dit geeft een onveilig gevoel. 
  • De modernisering is ook niet altijd een vooruitgang. Zo kan je bijna nergens meer gewoon een kaartje kopen, maar moet je veel zelf (online) doen. Dit is voor veel van de leden lastig. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een OV-chipkaart. Het opwaarderen van de OV-chipkaart bij automaten is ook niet gemakkelijk. Hier moet je veel stappen doorlopen en de schermen reageren vaak niet goed op aanraking. 

Gelukkig kan OV-Coach helpen 

OV-Coach kan de hierboven beschreven problemen helaas niet oplossen, maar kan jou wel helpen zodat je hier minder last van hebt. OV-Coach helpt mensen om (weer) zelfstandig te reizen. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe route die je vaak zal afleggen als je bijvoorbeeld een nieuwe baan krijgt. 

Zij helpen door een vaste coach aan te bieden die met jou gaat werken aan wat jij wilt leren om zelfstandig te kunnen reizen. Jij bepaalt zelf wat je wel of niet wilt doen. Dit bespreek je in een eerste kennismaking samen met jouw OV-Coach. 

Voorbeelden waarmee een OV coach kan helpen:

  • Oefenen met reisplanner/app; 
  • Leren in- en uitchecken; 
  • Een bepaalde route leren, zodat je die zelfstandig kan gaan afleggen; 
  • Moeite met abonnement aanmaken of opwaarderen; 
  • Oefenen met fietsroutes via fietspaden; 
  • Oefenen met reizen in drukte. 

OV-Coach is actief in Amsterdam (en omgeving) en helpt met reizen met allerlei soorten vervoersmiddelen. Dus de bus, tram, pont, metro, trein en ook de fiets. Maar niet het aanvullend openbaar vervoer, ze zijn namelijk geen reisassistentie. Dus je moet wel iets samen met jouw coach willen oefenen voor een aantal weken of maanden, zodat je het daarna zelfstandig kunt. 

Kijk op de website van OV-Coach voor nog meer informatie en sprekende filmpjes. Of meld je meteen aan

Gepubliceerd op

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *