Openbaar Vervoer safari met de Adviesraad LVB

‘Goede wegwijzers en assistentie ter plaatse heel belangrijk’

Team Toegankelijkheid van Cliëntenbelang doen regelmatig OV safari’s om medewerkers van het GVB, de gemeente en de vervoersregio te laten zien hoe onze cliënten het openbaar vervoer ervaren.

Dit keer hadden ze de Adviesraad LVB, voor mensen met een licht verstandelijke beperking, gevraagd om mee te gaan op OV safari. Uit de Adviesraad gingen Shaira, Eric-Jan en Mireille met ons (Petra, Eric en Daan) mee. Qua beleidsmakers hadden we Joost van Os (vervoersregio), Wilco Bos (GVB) en van de gemeente: Chantal José, Quirine Wajer, Willem van Waas en Jan Derk van ’t Rot.

We ontmoetten elkaar onder de grond, op metrostation Weesperplein, zie foto. Van daar reisden we in twee groepjes naar kantoor Cliëntenbelang. Één groep reisde via het Amstelstation. De andere groep via Centraal Station. Mireille en Eric-Jan leidde het eerste groepje, Shaira het tweede groepje.

De drie adviesraad deelnemers zijn ervaren OV reizigers zo bleek wel. Daardoor verliepen de reizen van beide groepjes goed. Onderweg kwamen we van alles tegen waar Shaira, Eric-Jan en Mireille ons advies over gaven. De belangrijkste punten op een rijtje:

  • Onder de grond en in grote gebouwen is het lastig navigeren. Dat wil zeggen moeilijk te weten waar je precies bent en waar je naartoe moet. Als de bewegwijzering niet helemaal duidelijk is – en dat blijkt vaak het geval – dan is het belangrijk dat er assistentie aanwezig is. Gelukkig zijn er op grote stations informatiepunten waar je hulp kunt vragen. Maar dan is het wel belangrijk dat er altijd een medewerker aanwezig is.
  • De bewegwijzering kan duidelijker. Van pijlen is soms niet duidelijk waar ze precies heen wijzen. Bijvoorbeeld deze: ↗. Is dat naar rechts, naar boven, om de hoek? Of er staat alleen een bordje in het midden van de metrohal (naar Centraal station), maar niet aan de uiteinden waar je binnenkomt met de trap of lift. Onduidelijkheid kan voorkomen worden door meer bordjes en pijlen te plaatsen. Voor als je de eerste gemist hebt of niet kan vinden of om de vorige pijl beter te begrijpen. Zorg dat de digitale informatieborden op haltes en in de metro, tram of bus aan staan en werken. Zorg dat het omroepsysteem goed hoorbaar is.
  • Bij storingen is het belangrijk om reizigers via het omroepsysteem te informeren over wat er aan de hand is. Ook als het nog niet duidelijk is waarom een metro stil staat of hoe lang het gaat duren adviseren we om dit dan toch met de reizigers te communiceren. Een van de groepjes maakte dit mee, en kon toen goed uitleggen dat goede communicatie met de reizigers voorkomt dat mensen ongerust worden of in paniek raken. Als een bus te vol is of om andere reden geen passagiers bij de halte kan meenemen: roep dit om door de externe luidspreker. Dan weten de reizigers waar ze aan toe zijn.

Iedereen die mee was met de safari vertelde er veel van geleerd te hebben. Het plan is dan ook zeker om dit in de toekomst vaker te gaan doen!